Warning: XSLTProcessor::transformToXml() [xsltprocessor.transformtoxml]: I/O warning : failed to load external entity "/srv-new/scielo/www/htdocs/xml/e/translation.xml" in /srv-new/scielo/www/htdocs/class.XSLTransformerPHP5.php on line 36

Warning: XSLTProcessor::transformToXml() [xsltprocessor.transformtoxml]: I/O warning : failed to load external entity "/srv-new/scielo/www/htdocs/xml/e/language.xml" in /srv-new/scielo/www/htdocs/class.XSLTransformerPHP5.php on line 36

Warning: XSLTProcessor::transformToXml() [xsltprocessor.transformtoxml]: I/O warning : failed to load external entity "/srv-new/scielo/www/htdocs/xml/e/language.xml" in /srv-new/scielo/www/htdocs/class.XSLTransformerPHP5.php on line 36

Warning: XSLTProcessor::transformToXml() [xsltprocessor.transformtoxml]: I/O warning : failed to load external entity "/srv-new/scielo/www/htdocs/xml/e/language.xml" in /srv-new/scielo/www/htdocs/class.XSLTransformerPHP5.php on line 36

Warning: XSLTProcessor::transformToXml() [xsltprocessor.transformtoxml]: I/O warning : failed to load external entity "/srv-new/scielo/www/htdocs/xml/e/language.xml" in /srv-new/scielo/www/htdocs/class.XSLTransformerPHP5.php on line 36

Warning: XSLTProcessor::transformToXml() [xsltprocessor.transformtoxml]: I/O warning : failed to load external entity "/srv-new/scielo/www/htdocs/xml/e/language.xml" in /srv-new/scielo/www/htdocs/class.XSLTransformerPHP5.php on line 36

Warning: XSLTProcessor::transformToXml() [xsltprocessor.transformtoxml]: I/O warning : failed to load external entity "/srv-new/scielo/www/htdocs/xml/e/language.xml" in /srv-new/scielo/www/htdocs/class.XSLTransformerPHP5.php on line 36

Warning: XSLTProcessor::transformToXml() [xsltprocessor.transformtoxml]: I/O warning : failed to load external entity "/srv-new/scielo/www/htdocs/xml/e/language.xml" in /srv-new/scielo/www/htdocs/class.XSLTransformerPHP5.php on line 36
Sistema integrado de medios de enseñanza para el aprendizaje de la Bacteriología Médica


 
25 6 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río

 ISSN 1561-3194

HERNANDEZ HERNANDEZ, Yudit et al. Sistema integrado de medios de enseñanza para el aprendizaje de la Bacteriología Médica. []. , 25, 6   01--2021. ISSN 1561-3194.

^a

Fundamento:

el programa de la asignatura Microbiología y Parasitología Médica en el tema Bacteriología Médica, aborda contenidos que deben adquirir los estudiantes para la mejor comprensión de procesos mórbidos que se estudian en las asignaturas que conforman la disciplina principal integradora.

Objetivo:

diseñar un sistema integrado de medios de enseñanza para el aprendizaje de la Bacteriología Médica de la asignatura Microbiología y Parasitologia Médica para estudiantes de segundo año de la carrera de Medicina, de la Facultad de Ciencias Médicas Ernesto Che Guevara de la Serna de Pinar del Río.

Métodos:

se realizó una investigación educativa, con un universo de 455 estudiantes de segundo año de Medicina durante el curso 2019-2020, en la Facultad de Ciencias Médicas “Ernesto Ché Guevara de la Serna” de Pinar del Río y 118 profesores que conforman el claustro. La muestra quedó conformada por 171 estudiantes y 16 profesores seleccionados de manera intencional. Se utilizaron métodos teóricos, empíricos y estadísticos.

Resultados:

se evidenció que los medios de enseñanza de que disponen los estudiantes y profesores no son lo suficientemente eficaces para la enseñanza aprendizaje del tema Bacteriología Médica. Se constató la necesidad de estudiantes y profesores de contar con un Sistema integrado de medios de enseñanza para el aprendizaje de la Bacteriología Médica. Se elaboró un Sistema integrado de medios de enseñanza para el aprendizaje de la Bacteriología Médica.

Conclusiones:

el sistema integrado de medios de enseñanza confeccionado fue valorado por los especialistas como útil y pertinente, por la actualización de sus contenidos y tratamiento metodológico.

^les^a

ABSTRACT

Rationale:

the syllabus of Medical Microbiology and Parasitology in the subject Medical Bacteriology, addresses contents that students should acquire for a better understanding of the morbid processes studied in the subjects that make up the main integrating discipline.

Objective:

to design a comprehensive system of teaching aids for the learning of Medical Bacteriology of the subject Medical Microbiology and Parasitology for second-academic-year students of medicine major at Ernesto Che Guevara de la Serna School of Medical Sciences of Pinar del Río.

Methods:

an educational research was carried out, with a target group of 455 second-academic-year students of medicine major during 2019-2020 at Ernesto Che Guevara de la Serna School of Medical Sciences of Pinar del Río, along with 118 professors comprising the teaching staff. The sample included 171 students and 16 professors intentionally chosen. Theoretical, empirical and statistical methods were applied.

Results:

it was evidenced that the available teaching aids to students and professors are not effective enough for the teaching-learning process of the subject Medical Bacteriology. The need of students and professors for a comprehensive system of teaching aids for the learning of Medical Bacteriology was confirmed. A comprehensive system of teaching aids for the learning of Medical Bacteriology was devised.

Conclusions:

the comprehensive system of teaching aids was considered useful and pertinent by the specialists, due to the updating of its contents and methodological treatment.

^len

: .

        · | |     · |     · ( pdf )