SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número69Estado actual de la competencia orientación profesional de profesores de institutos preuniversitarios de La HabanaLa competencia de liderazgo para la dirección política en el contexto cubano. Retos actuales de su formación índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

  • No hay articulos citadosCitado por SciELO

Links relacionados

  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO

Compartir


Varona. Revista Científico Metodológica

versión impresa ISSN 0864-196Xversión On-line ISSN 1992-8238

Resumen

CONDE RODRIGUEZ, Alicia  y  SEGURA ALAYO, Aquirino. The rural school in Cuba: cultural projection of the Republic (1930-1958). Varona [online]. 2019, n.69, e10.  Epub 01-Dic-2019. ISSN 0864-196X.

In the article, the cultural projection of the rural school in the last thirty years of the neocolonial Republic in Cuba is revealed. As an instrument of power, the school was designed for political purposes by Fulgencio Batista's proxy government, but the reality of the Cuban camps, the reaction of the patriotic national pedagogical thought and the efforts of the masters subverted and strengthened the formation of a Cuban conscience. In the fundamental political programs of this historical period, the core problems of society are dealt with and education is placed at the center of social change.

Palabras clave : rural school; education; Cuban education; teacher; cultural.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )